Oekraïne

De oorlog in Oekraïne duurt nu al een jaar en het einde lijkt nog steeds niet in zicht. Op deze speciale thema-pagina heeft de bibliotheek zo veel mogelijk relevante informatie proberen te verzamelen voor en/of over Oekraïense vluchtelingen. Waar vind je informatie van de gemeente? Hoe kun je met taallessen aan de slag? Welke tools zijn er om met elkaar te praten wanneer je niet dezelfde taal spreekt?

Heb je even een computer of wifi-verbinding nodig? Dan kun je natuurlijk altijd binnenlopen bij een bibliotheek in de buurt.

Gemeente Schiedam

De Gemeente Schiedam heeft net als andere regio's aangeboden om vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen. Ze verzamelen informatie over onder andere opvanglocaties en onderwijs.

Naar Gemeente

Oekraïens Huis

Stichting Meredia heeft een Oekraïens Huis geopend, waar Oekraïners elkaar kunnen ontmoeten. Het Huis is elke woensdag van 14.00 tot 21.00 uur geopend in De Weerklank, Cornelia van Zantenplein 51 in Groenoord.

Naar Stichting Meredia

Hoe begrijp je elkaar?

Het is lastig om in gesprek te gaan als je elkaar niet kunt verstaan. De meeste Nederlanders spreken geen Oekraïens. Niet iedere Oekraïner spreekt Engels. Deze communicatiekaart helpt je een klein stukje op weg, met plaatjes en gebaren.

Naar communicatiekaart

Tools, tips & tricks

Jeugdbieb

Lesmateriaal, prentenboeken, e-books, luisterboeken: via Jeugdbieb vind je een schat aan informatie voor Oekraïense kinderen.

Naar Jeugdbieb

Prentenboeken in alle talen

Luister naar audio-vertalingen van de mooiste prentenboeken. Veel boeken zijn ook in het Oekraïens beschikbaar.

Naar Prentenboeken in alle talen

Luister en leer

‘Luister en leer’ is een gratis taalprogramma voor alle vluchtelingen uit Oekraïne. Maak kennis met de taal door te luisteren en na te spreken.

Naar Luister en leer