Bewonder het beeld ‘Moeder en kind’ van Piet van Stuivenberg in de Korenbeurs

Gepubliceerd op: 19 september 2023 14:47

Schiedamse kunstenaar Piet van Stuivenberg (1901-1988) is de maker van het beeld ‘Moeder en kind’. Het beeld stond oorspronkelijk buiten op de Grote Markt, maar bleek te kwetsbaar en raakte beschadigd. Op initiatief van enkele Schiedammers is het beeld nu binnen op een voor iedereen openbaar toegankelijke plaats te bewonderen: de bibliotheek in de Korenbeurs. Het Stedelijk Museum Schiedam - eigenaar van het beeld - heeft het in bruikleen gegeven aan de Bibliotheek Schiedam.

De Schiedamse beeldhouwer Piet van Stuivenberg was een echte vakman en een harde werker, maar ook een vrije geest en een vernieuwer. Van Stuivenberg begon al vroeg met beeldhouwen. Hij is pas twintig jaar oud, ambachtelijk opgeleid als steenhouwer en pottenbakker, als hij aan de Rotterdamse Academie begint met een kunstopleiding. Aanvankelijk maakt hij herkenbare vormen, met name menselijke figuren. Maar in de loop van de jaren wordt zijn werk vrijer en abstracter.

Zichtbaar maken

In hout en steen hakt Van Stuivenberg veelvuldig het thema van ‘moeder en kind’. Die beelden zijn meestal helemaal niet abstract. Het beeld was een geschenk van de stad Rotterdam aan Schiedam in verband met het 700-jarig bestaan in 1975.  Van Stuivenberg werkt op een bijzondere manier. Hij ziet de beelden van tevoren in het materiaal verborgen zitten en vindt het zijn taak om ze zichtbaar te maken. Zonder schets of voorstudie hakt hij zijn vormen direct uit het materiaal. Zo ‘bevrijdt’ hij de vorm uit het hout of steen en ontstaat al zoekend en hakkend gaandeweg het beeld.

Collectie musea

Het Stedelijk Museum Schiedam stelde afgelopen jaar een uitgebreide tentoonstelling samen op initiatie van enkele  Schiedamse kunstliefhebbers, zoals Petty Oosthof, Petra Muns en Louise Melchers. Het werk van Van Stuivenberg bevindt zich in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en het Schiedamse Stedelijk Museum. Pieter Antonie van Stuivenberg stierf op 16 december 1988.

Foto: Jan Schrijver, de Schiedammer Online