Databank Delpher bestaat 10 jaar!

Gepubliceerd op: 23 november 2023 16:59

Op 20 november bestaat Delpher 10 jaar. Delpher is een online databank met gedigitaliseerde boeken, kranten, tijdschriften en radioberichten. Deze zijn van de KB en van andere bibliotheken, wetenschappelijke organisaties en erfgoedinstellingen. Delpher is een dienst van de Koninklijke Bibliotheek. Zo zorgen we ervoor dat al deze bronnen op één platform te vinden zijn.

Als je voor 20 november 2013 op zoek was naar gedigitaliseerde bronnen, moest je 4 verschillende websites bezoeken. Sinds de komst van Delpher hoeft dat niet meer. Alles staat nu bij elkaar op dit platform. 10 jaar en vele uitbreidingen later bestaat de collectie uit meer dan 140 miljoen pagina’s gedigitaliseerd materiaal. Daarnaast kun je via Delpher 10 collecties van andere digitale archieven vinden. Landelijke dagbladen en regionale kranten, opiniebladen en sporttijdschriften: welk onderwerp je ook zoekt, in Delpher is er iets over te vinden.

Hoe gebruik je Delpher?

Het gebruik van Delpher is enorm toegenomen, van ongeveer 100.000 maandelijkse bezoekers in 2015 tot zo’n 250.000 nu. Ook voelt het voor mensen steeds natuurlijker. Delpher heeft het veel gemakkelijker gemaakt om historisch onderzoek te doen. Je hebt nu in 1 keer toegang tot miljoenen teksten die je woord voor woord kunt doorzoeken.

Maaike Napolitano (dienstcoördinator Delpher van 2014 tot 2021) herinnert zich nog hoe zij op een Delpher-evenement een oudere dame ontmoette. Deze mevrouw probeerde al jaren meer informatie te vinden over het ongeluk waarbij haar grootvader overleden was. “Ik stond naast haar, tikte het jaartal en de naam van de grootvader in, en binnen een paar seconden was het raak. Voor mij was het gewoon een zoekactie, maar voor haar was het een heel emotioneel moment. Er was een einde gekomen aan haar jarenlange zoektocht.”

Naar Delpher