Expositie over botanisch topstuk Flora Batava

Gepubliceerd op: 8 mei 2023 11:02

De Flora Batava is een immens groot boek dat verscheen tussen 1800 en 1934 in 28 delen. Het bevat maar liefst 2.240 met de hand gekleurde platen en 5.000 pagina’s tekst over ontzettend veel soorten wilde planten, paddenstoelen, mossen en wieren. Een botanisch topstuk van de Koninklijke Bibliotheek, waaraan een tentoonstelling is gewijd in Huis van het boek tot en met 4 september.

In 1800 kwam het eerste deel uit van de Flora Batava: een prachtig plaatwerk met handgekleurde gravures en Nederlandse teksten over de meest alledaagse en bijzondere planten uit alle hoeken van het land. Pas 134 jaar later zou het laatste (28e) deel uitkomen. De Nederlandse plantenwereld was veel bonter en rijker dan verwacht.

Het is het allereerste geïllustreerde overzicht van de wilde flora in ons land. Tientallen plantenkenners, kunstenaars, inkleurders en uitgevers werkten eraan mee. Door de lange looptijd van 134 jaar geeft het boek ook een bijzonder beeld van de veranderende wetenschap en biodiversiteit in ons land, en het veranderende landschap.

Online bladeren

Voor wie een kijkje wil nemen in het prachtige overzichtswerk Flora Batava: het staat nu als bladerboek online. Alle 28 delen van het originele werk zijn gedigitaliseerd. Er staan meer dan 2.630 soorten wilde planten, paddenstoelen, mossen en wieren in afgebeeld. Tientallen plantenkenners, kunstenaars, inkleurders en uitgevers werkten eraan mee. Benieuwd?

Online Flora Batava

Tentoonstelling

Tussen 22 april en 4 september 2023 zijn de Flora Batava en andere botanische hoogtepunten uit onze collectie te zien in een tentoonstelling in Huis van het boek in Den Haag (Prinsessegracht 30- 31, 2514 AP Den Haag). Op 1 juni 2023 verschijnt een bijzondere heruitgave van de Flora Batava. En binnenkort kun je het topstuk ook als bladerboek online inzien op de website van de Koninklijke Bibliotheek.