Heb jij de gratis ‘Lees simpel’ app al geprobeerd?

Gepubliceerd op: 15 augustus 2023 16:42

Ze vallen nog dagelijks op de deurmat: brieven geschreven in ingewikkelde taal met moeilijke zinsconstructies. Deze worden verstuurd door gemeentes, de rijksoverheid, verzekeraars en misschien ook wel de bibliotheek. Je leest ‘m, je leest ‘m nog een keer… Tsja, wat moet je er mee? De gratis app ‘Lees Simpel’ is sinds kort te downloaden en biedt een oplossing voor dit probleem. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) kan deze app een gefotografeerde brief versimpelen en deze bondig samenvatten. De app is gratis te downloaden in de Google Play Store en de App Store.

De app is zonder winstoogmerk ontwikkeld tijdens de AI Hackaton Amsterdam, die dit voorjaar werd gehouden. Initiatiefnemer Hester Benedictus wist een paar superslimme creatievelingen zover te krijgen de eerste versie van de app binnen 24 uur te maken.

Benedictus: “Ik heb bij de gemeente Amsterdam op de afdeling zorg gewerkt, en weet dat veel mensen moeite hebben om alle brieven te lezen en begrijpen. Daar kan een hoop ellende uit voortkomen. In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd, die groep wilde ik helpen. Hoe gaaf zou het zijn als je zo’n brief gewoon kan scannen en de tekst vervolgens voor je versimpeld wordt?”

Hoe werkt 't?

In de video hieronder zie je hoe de ‘Lees Simpel’ app werkt.

'Echt een aanrader!'

Monique Kromhout werkt bij Bibliotheek Katwijk en heeft de app al uitgebreid getest. Als verantwoordelijke voor de ontwikkeling van de basisvaardigheden is ze heel enthousiast. “Het werkt goed, ik vind het super. Ik heb al best wat voorbeelden geprobeerd, maar ik heb 'm nog niet op fouten betrapt. Ik vind dit een goed hulpmiddel, echt een aanrader!"

Download App store

Download Google Play Store