Tips voor jeugd en jongeren

Team Educatie geeft tips!

Het team Educatie van de Bibliotheek heeft leuke tips en challenges voor je op een rijtje gezet. Doe mee met online game 'Waterstrijders' , maak een eigen eigen raket, leer een stopmotion filmpje maken, bekijk online proefjes en natuurlijk leuke boekentips. Kijk snel verder.
Veel plezier en succes!

Kijk hieronder voor leuke tips.

Team Educatie

Herken nepnieuws

Wat is nepnieuws en hoe herken je het? Op deze website kun je een test doen om te kijken of het verschil ziet tussen echte berichten van nep-berichten. Kijk voor meer info op: www.isdatechtzo.nl Wil je er een boek over lezen? Kijk dan hier

Doe de check

Mediamatties; wat weet jij over social media?

Praten jullie thuis weleens met elkaar over gamen, sociale media en internet? Zijn jullie het altijd met elkaar eens, of zijn er verschillen? Test het in dit spel, speciaal voor kinderen tussen de 10 en 12 jaar en hun (groot)ouders.

Mediamatties spel

Schaak jezelf schaakmat!

Speel je graag schaak? Of wil je het leren?
Speel met kinderen uit de hele wereld en wordt misschien net zo goed als Eline! Klik op de knop om te zien hoe je app kan
downloaden.

Naar de Chesskid app

Ontdek de wereld thuis

Helaas mag je nu steeds minder naar leuke dingen toe. Gelukkig kun je toch in dit museum allemaal leuke proefjes doen en zien hoe dingen werken. Neem een kijkje in het NEMO!

Ontdek de wereld om je heen

Maak je eigen raket!

Wil je ook een eigen raket maken die echt vliegt? Kijk dan op deze website hoe je snel en makkelijk een raket maakt! 3,2,1..GO!

Maak je eigen raket

Workshop: AR bril maken

Met Augmented Reality (AR) kun je dingen laten zien die er niet echt zijn. Maak nu in deze workshop je eigen AR-bril! Zet 'm op en bekijk wat je ziet!

Online workshop: AR-bril maken

Proefjes thuis doen

Klik op de knop hieronder om alle proefjes te bekijken. Veel plezier met de proefjes, maar let op, wel je ouders mee laten helpen en uiteraard om je proefje te laten zien.

Proefjes.nl

Stop Motion film maken

Maak je eigen stopmotion film!

Bekijk hieronder het filmpje hoe het moet en lees de handleiding hoe je een stop motion film kunt maken.

Stopmotion filmpje maken

Spectaculaire spaarlamp

Met alleen een ballon en je haar kan je een spaarlamp laten branden! Zorg dat je een donkere kamer hebt, een ballon en een spaarlamp. Succes!

Proefje: Statische elektriciteit

Maak het zelf: Waargebeurd verhaal

Altijd al zelf een verhaal willen schrijven? Kijk hier voor tips van schrijver Gideon Samson en schrijf je eigen waargebeurde verhaal.

Naar Klokhuis Studio

Speel de game: Hackshield

In HackShield leer je wat jij als Cyber Agent kan doen om te zorgen dat niet alleen jijzelf, maar ook je vader, moeder, opa en oma online veilig zijn. Speel de game online of via de app.

Speel Game Hackshield

Cinekid app lab

Cinekid, het grootste kinderfilmfestival van de wereld, heeft nu ook een online film aanbod! Kijk voor meer info en films op de site van Cinekid.

Cinekid Play

Beleef de Nachtwacht!

Kruip in het schilderij van Rembrandt en zie hoe het schilderij is gemaakt, gerestaureerd en wie er allemaal op het schilderij staan. Beleef het met geluid en beeld!

Stap in de Nachwacht