Boekentips Jeugd

Top 10 lijstje van Noa en Tess

Hierbij een lijstje met de favoriete (prenten)boeken van Noa (7) en Tess (3). Zij hebben de boeken met veel plezier geluisterd, bekeken of zelf gelezen. Soms is het ook handig om boeken in te zetten bij blije of droevige momenten of bepaalde mijlpalen zoals voor het eerst naar school gaan.
1. Baby voelboekjes zoals Hondjes en poesjes. Je vind deze boekjes in de BoekStart kast. De boekjes zijn van stevig karton en de illustraties gemaakt van verschillende materialen. Noa en Tess hebben zo hun eerste liefde voor boeken gekregen.
2. Het rode kippetje van Max Velthuijs. Een favoriet van veel kinderen en (groot) ouders. De Bibliotheek Schiedam heeft meerdere titels beschikbaar.
3. De Kleine Walvis van Benji Davies. Leuk spannend verhaal, waarop je op iedere bladzijde het aantal katten van Boy, de hoofdpersoon, kunt tellen. Ook het vervolg De Kleine Walvis in de winter is populair bij Noa.
4. Kas krijgt een zusje van Pauline Oud. Heel handig om kinderen voor te bereiden op een broertje of zusje. Andere titels zijn Kas wordt een grote broer en Maar ik wou een zusje van Pauline Oud en Kleine Pluis van Dick Bruna. Tip: op de rug van de peuter-en kleuterboeken vind je onderwerpen zoals zwangerschap en gezinsuitbreiding
5. De wegpiraat van Julia Donaldson. Naast de bekende Gruffalo boeken heeft zij nog een flink aantal andere leuke prentenboeken geschreven, zoals Detective hond, De rommelige reus en Draak Dries. Noa en Tess vinden het verhaal vooral leuk door de herhaling van rijmende coupletten, die zij luidkeels mee roepen.
6. Moppereend van Joyce Dunbar. Een favoriet van Tess, die heel erg vrolijk wordt van de kleurrijke illustraties. Vorig jaar was dit het ‘Prentenboek van het Jaar’. Als je kind lid wordt van de bibliotheek tijdens de Nationale Voorleesdagen, krijg je een leuk knuffeltje cadeau.
7. Rikki en de eekhoorn van Guido van Genechten. Een prentenboek over Rikki, het konijn, die in een ontroerend verhaal afscheid moet nemen van de eekhoorn. Bij droevige momenten helpen boeken om hierover te praten.
8. Agent en Boef van Tjibbe Veldkamp. Grappige verhalen en tekeningen. Door de eenvoudige tekst is het boek geschikt om als eerste leesboekje te lezen maar ook om voorgelezen te worden.
9. Gek op paarden van Paulien Smeulders. Een echt boek voor paardenmeisjes. Zeven spannende en eenvoudige verhalen over paarden voor beginnende lezertjes. Haal ook eens een AJ informatie boek over een onderwerp dat je kind aanspreekt.
10. Wasco weet er nog eentje van Milja Praagman. Een moppen- of raadselboekje is zeer geschikt voor kinderen die strips lezen nog te moeilijk vinden en die van humor houden. Andere titels Nog een mop van Erik van Os of Die mop is top! van Paul van Loon.

Zoeken en reserveren Avi-leesboekje

Wil je voor je kind een eerste leesboekje lenen, maar je weet niet hoe? Hier vind je hoe je dat kunt doen en ook hoe je een boekje kunt reserveren.

Tips om Avi-boekjes te zoeken en reserveren