Nieuws

Wil je weten of we iets leuks organiseren, wanneer we open zijn en of er nog bijzondere zaken op de planning staan? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Ook als je geen lid bent, kun je onze nieuwsbrief ontvangen. Meld je aan via dit formulier of via de instellingen in "Mijn Menu".

Let op: Voorkom dat e-mailberichten van de Bibliotheek door je mailprogramma als spam gezien worden en bij 'ongewenste mail' terechtkomen. Dat kun je doen door de Bibliotheek als betrouwbare afzender aan te merken.

Resultaat 1 - 10 (van 39)

• Bibliotheek richt zo veel mogelijk studieplekken in voor de maand mei Bekijk details

19 april 2024

Veel studenten en scholieren maken gebruik van de studieplekken in de bibliotheek in Korenbeurs. Meestal is er voor iedereen plek, maar nu de eindexamens voor de deur staan, kan het wel eens dringen worden. Daarom opent de Bibliotheek Schiedam de Korenzaal en de Beurszaal op de eerste etage vanaf begin mei voor extra studieplekken, zodat er voor zoveel mogelijk studenten en scholieren plaats is.

• Het DigiTaalhuis viert 5-jarig jubileum Bekijk details

15 april 2024

Onlangs vierde het DigiTaalhuis van de Bibliotheek Schiedam haar 5-jarig jubileum. Reden voor een feestje met betrokkenen, zoals de vele vrijwilligers en ambtenaren. Wethouder Frans Hamerslag sprak zijn waardering uit namens de gemeente Schiedam en collega Anneke Hekman interviewde Loes Luca over haar ervaringen tijdens het tv-programma Duidelijke Taal. Loes Luca bekende mensen op hun taalgebruik te corrigeren in de supermarkt...”Het is niet DIE karretje, maar DAT karretje…” 😀

• Lena wint provinciale finale Nationale Voorleeswedstrijd Bekijk details

11 april 2024

Schiedamse Lena Plotnik Pinho, leerling aan de Sint Jozefschool, gaat de provincie Zuid-Holland vertegenwoordigen bij de landelijke finale voor de Nationale Voorleeswedstrijd. 👏👏 Gisteren won ze de provinciale finale in Rotterdam. Haar klasgenoten moedigden haar luidruchtig aan en waren trots op haar voorleeskunsten!! En wij natuurlijk ook! 😀😀

• Woutertje Pieterse Prijs voor boek 'De jongen die van de wereld hield' Bekijk details

8 april 2024

De jongen die van de wereld hield van Tjibbe Veldkamp is de winnaar van de Woutertje Pieterse Prijs van 2024. De jury spreekt zich lovend uit over 'De jongen die van de wereld hield': “Een magisch boek, dat de lezer al bij de eerste zinnen het verhaal intrekt en niet meer loslaat.”

• Lena gaat door naar provinciale finale Voorleeswedstrijd in Rotterdam Bekijk details

22 maart 2024

Voorlezen is leuk! Dat bewijzen de 50 Zuid-Hollandse lokale kampioenen van de Nationale Voorleeswedstrijd. De jonge voorlezers, afkomstig uit de groepen 7 en 8 van de basisschool, wonnen al de ronde op hun school én een van de 50 lokale vervolgrondes in de bibliotheken van Zuid-Holland.

• Estse leerlingen kunnen goed lezen Bekijk details

18 maart 2024

Deze week belichtte de Volkskrant de manier waarop Estland haar onderwijs heeft ingericht, waardoor de Estse kinderen heel goed kunnen lezen en dat zelfs voor hun lol doen. Juf Pavlenko vat het bondig samen: ‘’Neem de tijd, maak het lezen leuk. Het belangrijkste is dat ze plezier in het lezen niet verliezen. Cijfers geven we niet, dat is slecht voor de motivatie.’’

• Martje van Nes nieuwe directeur bibliotheek Bekijk details

4 maart 2024

De 104de verjaardag van de Bibliotheek Schiedam jl. 3 maart krijgt een extra feestelijk tintje omdat Martje van Nes aantreedt als nieuwe directeur-bestuurder. Van Nes zal per 1 mei 2024 het stokje overnemen van interim directeur-bestuurder Daphne Meijer, die terugkeert naar haar functie als peoplemanager. Van Nes heeft in haar carrière brede bestuurlijke en management ervaring opgedaan in de non-profitsector. ‘’Ik werk het liefst voor een organisatie die maatschappelijke impact heeft en waar je hét...

• Gratis kaarten bij de bieb voor expo 'Over Armoede' Bekijk details

23 februari 2024

Ook als je geen dikke portemonnee hebt, kun je de tentoonstelling "Uit armoede. Kunst, geschiedenis en verhalen" in Stedelijk Museum Schiedam bezoeken. De tentoonstelling is gemaakt in nauwe samenwerking met Schiedamse ervaringsdeskundigen (Schiedammers die zelf met te weinig geld leven). Ze nemen je als bezoeker mee in hun leven: wat betekent leven met te weinig geld? Heb je weinig te besteden, vraag dan bij de balie van de bibliotheek naar gratis toegangskaarten.

• Jongeren, pizza en de bieb zijn 'n goede combi! Bekijk details

23 februari 2024

Hoe betrek je jongeren bij de bibliotheek, is een vraag die veel bibliotheken zichzelf stellen. De Bibliotheek Schiedam organiseerde daarom in 2023 samen met andere bibliotheekorganisaties pizzasessies met jongeren om hun ideeën te inventariseren. De groep die aan het onderzoek meedeed, bestond uit zowel lezers als niet-lezers met diverse achtergronden, interesses en opleidingsniveaus. Het merendeel van de jongeren gebruikt de bibliotheek nu vooral als rustige studieplek.

• Raad van Toezicht bibliotheek weer op volle sterkte Bekijk details

19 februari 2024

Met ingang van 1 maart 2024 treden Nathalie Gouweleeuw en Merel Heimens-Visser toe tot de Raad van Toezicht (RvT) van de Bibliotheek Schiedam. Met het aanblijven van Jacob Wiersma als voorzitter en Lourens Jongepier als lid van de RvT, is hiermee voorzien in de complete invulling van toezichthouders.

Paginanavigatie