Nieuws

Wil je weten of we iets leuks organiseren, wanneer we open zijn en of er nog bijzondere zaken op de planning staan? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Ook als je geen lid bent, kun je onze nieuwsbrief ontvangen. Meld je aan via dit formulier of via de instellingen in "Mijn Menu".

Let op: Voorkom dat e-mailberichten van de Bibliotheek door je mailprogramma als spam gezien worden en bij 'ongewenste mail' terechtkomen. Dat kun je doen door de Bibliotheek als betrouwbare afzender aan te merken.

Resultaat 1 - 10 (van 55)

• Schrijfster Tonke Dragt overleden Bekijk details

15 juli 2024

Tonke Dragt is vrijdag 12 juli in haar woonplaats Den Haag overleden, zo heeft haar uitgeverij laten weten. De veelgelezen jeugdboekenschrijver was 93 jaar. Uitgeverij Leopold zegt intens bedroefd en diep getroffen te zijn door haar overlijden. "Met haar dood verliest de Nederlandse jeugdliteratuur een van haar meest fantasierijke stemmen."

• Ilidia Medina wint Schiedamse Poetry Slam Bekijk details

9 juli 2024

En de winnaar van de vijfde editie van de Schiedamse Poetry Slam is..... Ilidia Medina! Runner-up Daniëla Montoya Jerez maakte het de winnaar niet makkelijk door het publiek actief bij haar optreden te betrekken. Ondanks de felle competitie, wist Ilidia het publiek te imponeren en ging ze er vandoor met de overwinning. Ze zal Schiedam vertegenwoordigen op het NK Poetry Slam 2024, dat plaatsvindt in Tivoli Vredenburg in Utrecht op woensdag 4 september 2024.

• Zomerprogramma DigiTaalhuis Bekijk details

8 juli 2024

Wil je deze zomer iets nieuws leren? Het DigiTaalhuis van de Bibliotheek Schiedam biedt de hele zomer activiteiten aan om je taal en digitale vaardigheden te verbeteren. Niet alleen in de bibliotheek, maar ook in de wijk. Alle activiteiten zijn gratis, inschrijven is niet nodig! Blijf jezelf ontwikkelen onder begeleiding van betrokken professionals en vrijwilligers!

• Taalambassadeur Koos Vervoort krijgt Erasmusspeld Bekijk details

3 juli 2024

Schiedams taalambassadeur Koos Vervoort ontving onlangs op het Rotterdamse stadhuis de Erasmusspeld. Deze onderscheiding werd hem verleend vanwege zijn 'bijzondere verdiensten als Rotterdams Taalambassadeur', mede voor de stichting Lezen en Schrijven. Maar ook in Schiedam kennen we Koos en zijn inzet voor de verbetering van taalvaardigheid, natuurlijk.

• Jan Cremer overleden Bekijk details

19 juni 2024

Schrijver en kunstenaar Jan Cremer is op 84-jarige leeftijd overleden. Dat meldt uitgeverij De Bezige Bij. Volgens zijn uitgever was de auteur bezig met een nieuwe roman. Of die nog uitgebracht gaat worden, is onduidelijk.

• Artikelen van De Correspondent in online Bibliotheek Bekijk details

6 juni 2024

Onlangs zijn 50 artikelen van De Correspondent aan de online Bibliotheek-app toegevoegd. Het zijn verdiepende artikelen, die redelijk tijdloos en maatschappelijk relevant zijn. De artikelen zijn alleen te lezen in de app, niet via de website of de e-reader.

• Thrillerweken in de bieb! Bekijk details

4 juni 2024

Tot en met 19 juni staat het spannende boek centraal in boekhandel en bibliotheek tijdens de Thrillerweken. Bloedstollende boeken zijn ontzettend populair! En dat is natuurlijk niet gek: de spanning van een goed boek blijft ongeëvenaard. In de Korenbeurs is onze collectie 'spannende boeken' niet te missen!

• Digitale tijdschriften: meer keuze, meer tegelijk én langer lenen Bekijk details

3 juni 2024

In de online Bibliotheek kun je al een tijdje digitale tijdschriften lenen. De mogelijkheden worden nu verruimd. Dat betekent dat er meer tijdschriften zijn waaruit je kunt kiezen. Je mag er meerdere tegelijkertijd lenen én je kunt ze langer lenen. Goed, toch?

• Lena staat in finale van de Nationale Voorleeswedstrijd Bekijk details

22 mei 2024

Utrecht stond op zijn kop: 12 finalisten lieten zich in Tivoli van hun beste kant horen tijdens de finale van de Nationale Voorleeswedstrijd. Iedere provincie werd vertegenwoordigd door hun eigen voorleeskampioen. Met zijn tomeloze energie maakte presentator Edson da Graça - bekend van TV-programma’s als ‘Willem Wever’ en ‘Nieuwe baasjes’ op NPO Zapp - er een groot feest van. De zaal zat bomvol en na het laatste optreden, door onze ‘eigen’ Schiedamse Lena Plotnik Pinho, was de spanning om te snijden....

• Verkiezingskrant in gewone taal Bekijk details

22 mei 2024

Op donderdag 6 juni 2024 zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement. Voor mensen die lezen en schrijven moeilijk vinden, is een Verkiezingskrant in gewone taal gemaakt.

Paginanavigatie