Nieuws

Wil je weten of we iets leuks organiseren, wanneer we open zijn en of er nog bijzondere zaken op de planning staan? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Ook als je geen lid bent, kun je onze nieuwsbrief ontvangen. Meld je aan via dit formulier of via de instellingen in "Mijn Menu".

Let op: Voorkom dat e-mailberichten van de Bibliotheek door je mailprogramma als spam gezien worden en bij 'ongewenste mail' terechtkomen. Dat kun je doen door de Bibliotheek als betrouwbare afzender aan te merken.

Resultaat 1 - 10 (van 34)

• Estse leerlingen kunnen goed lezen Bekijk details

18 maart 2024

Deze week belichtte de Volkskrant de manier waarop Estland haar onderwijs heeft ingericht, waardoor de Estse kinderen heel goed kunnen lezen en dat zelfs voor hun lol doen. Juf Pavlenko vat het bondig samen: ‘’Neem de tijd, maak het lezen leuk. Het belangrijkste is dat ze plezier in het lezen niet verliezen. Cijfers geven we niet, dat is slecht voor de motivatie.’’

• Martje van Nes nieuwe directeur bibliotheek Bekijk details

4 maart 2024

De 104de verjaardag van de Bibliotheek Schiedam jl. 3 maart krijgt een extra feestelijk tintje omdat Martje van Nes aantreedt als nieuwe directeur-bestuurder. Van Nes zal per 1 mei 2024 het stokje overnemen van interim directeur-bestuurder Daphne Meijer, die terugkeert naar haar functie als peoplemanager. Van Nes heeft in haar carrière brede bestuurlijke en management ervaring opgedaan in de non-profitsector. ‘’Ik werk het liefst voor een organisatie die maatschappelijke impact heeft en waar je hét...

• Gratis kaarten bij de bieb voor expo 'Over Armoede' Bekijk details

23 februari 2024

Ook als je geen dikke portemonnee hebt, kun je de tentoonstelling "Uit armoede. Kunst, geschiedenis en verhalen" in Stedelijk Museum Schiedam bezoeken. De tentoonstelling is gemaakt in nauwe samenwerking met Schiedamse ervaringsdeskundigen (Schiedammers die zelf met te weinig geld leven). Ze nemen je als bezoeker mee in hun leven: wat betekent leven met te weinig geld? Heb je weinig te besteden, vraag dan bij de balie van de bibliotheek naar gratis toegangskaarten.

• Jongeren, pizza en de bieb zijn 'n goede combi! Bekijk details

23 februari 2024

Hoe betrek je jongeren bij de bibliotheek, is een vraag die veel bibliotheken zichzelf stellen. De Bibliotheek Schiedam organiseerde daarom in 2023 samen met andere bibliotheekorganisaties pizzasessies met jongeren om hun ideeën te inventariseren. De groep die aan het onderzoek meedeed, bestond uit zowel lezers als niet-lezers met diverse achtergronden, interesses en opleidingsniveaus. Het merendeel van de jongeren gebruikt de bibliotheek nu vooral als rustige studieplek.

• Raad van Toezicht bibliotheek weer op volle sterkte Bekijk details

19 februari 2024

Met ingang van 1 maart 2024 treden Nathalie Gouweleeuw en Merel Heimens-Visser toe tot de Raad van Toezicht (RvT) van de Bibliotheek Schiedam. Met het aanblijven van Jacob Wiersma als voorzitter en Lourens Jongepier als lid van de RvT, is hiermee voorzien in de complete invulling van toezichthouders.

• Wat vind jij het aller-, aller-, allerleukste boek? Bekijk details

16 februari 2024

Lezen is leuk. Dat vinden heel veel kinderen gelukkig ook! Maar welk boek vinden zij nou echt het aller-, aller-, allerleukst?!!? Om daar achter te komen organiseert het CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) jaarlijks de Kinderjury. Alle kinderen van Nederland vormen samen de Kinderjury en brengen hun stem uit op welk boek zij met het meeste plezier hebben gelezen.

• Berat en Lena winnaars Schiedamse Voorleeswedstrijd Bekijk details

16 februari 2024

Maar liefst 15 basisscholen uit Schiedam deden de afgelopen weken mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd. Eerst waren er de voorleessessies op school, daarna vonden er 2 voorrondes plaats in de bibliotheek in de Korenbeurs. Woensdag 14 februari lazen de 6 finalisten de sterren van de hemel ten overstaan van een kritische jury.

• IDO ook voor jongeren Bekijk details

14 februari 2024

Ken jij Digidingen-desk al? Op deze website vinden jongeren (14-21 jaar) overzichtelijke informatie over het regelen van zaken met de digitale overheid. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van een eigen DigiD, het terugvragen van loonheffing, of het aanvragen van studiefinanciering of zorgtoeslag.

• Online Bibliotheek groeit Bekijk details

31 januari 2024

Het aantal mensen dat lid wordt van de online Bibliotheek blijft stijgen. Waar de online Bibliotheek in 2022 ruim 524 duizend leden telde, waren dat er in 2023 ruim 608 duizend. Een stijging van 16%. Zowel het aantal leden als het aantal uitleningen groeit. In totaal werden er in 2023 bijna 5,5 miljoen e-books en een kleine 2,3 miljoen luisterboeken geleend.

• NIEUW: digicoaching Bekijk details

31 januari 2024

Het DigiTaalhuis van de Bibliotheek Schiedam biedt sinds kort één-op-één hulp bij digitale vragen. Heb jij moeite met de digitale wereld of ken je iemand die het lastig vindt? Kom dan naar de bibliotheek. Dan koppelen we je aan een digicoach voor persoonlijke begeleiding.

Paginanavigatie