Nieuws

Wil je weten of we iets leuks organiseren, wanneer we open zijn en of er nog bijzondere zaken op de planning staan? Abonneer je dan op de nieuwsbrief! Ook als je geen lid bent, kun je onze nieuwsbrief ontvangen. Meld je aan via dit formulier of via de instellingen in "Mijn Menu".

Let op: Voorkom dat e-mailberichten van de Bibliotheek door je mailprogramma als spam gezien worden en bij 'ongewenste mail' terechtkomen. Dat kun je doen door de Bibliotheek als betrouwbare afzender aan te merken.

Resultaat 11 - 20 (van 55)

• Basistraining taalvrijwilligers start 24 september Bekijk details

21 mei 2024

De Bibliotheek Schiedam start 24 september met een nieuwe basistraining voor taalvrijwilligers. Wil jij in Schiedam taalcoach worden of bijvoorbeeld een leesclub begeleiden, dan kun je je voor deze training aanmelden.

• Shortlist Kinderjury bekend Bekijk details

16 mei 2024

Deze week werd bekend welke kinderboeken zijn doorgedrongen tot de Top3 van de Kinderjury. Ieder jaar stemmen kinderen op hun favoriete boek van het jaar ervoor. De jury stelt voor 2 leeftijdscategorieën een shortlist samen. Tot en met 24 mei kunnen kinderen stemmen op hun favoriet!

• Rob van Essen wint Libris Literatuur Prijs 2024 Bekijk details

13 mei 2024

Rob van Essen heeft de Libris Literatuur Prijs 2024 gewonnen voor zijn roman 'Ik kom hier nog op terug'. Het is de tweede keer dat hij de prijs wint; in 2019 won hij ook met zijn boek 'De goede zoon'.

• Inschrijving Schiedamse Poetry Slam geopend! Bekijk details

3 mei 2024

Woordkunstenaars, opgelet! De inschrijving voor de 5e editie van de Schiedamse Poetry Slam is geopend. Tot en met 19 mei kunnen rappers, spoken word-artiesten, sonnetschrijvers en ander taalperformers zich inschrijven voor dit jaarlijkse evenement, dat in juni en juli plaatsvindt in de bibliotheek in de Korenbeurs.

• Nieuw inlogsysteem voor bibliotheekleden Bekijk details

1 mei 2024

Het online inloggen bij de bibliotheek wordt makkelijker gemaakt. Zo kun je straks met één account inloggen bij je eigen bibliotheek, maar ook bij de Online Bibliotheek. Wel zo makkelijk, toch? Eind mei zal de bibliotheek dit nieuwe inlogsysteem in gebruik nemen.

• Lokale nieuwswebsite zoekt boekrecensent(en) Bekijk details

30 april 2024

Lokale nieuwswebsite De Schiedammer Online gaat binnenkort wekelijks een boekrecensie plaatsen. Dat kan een roman zijn of een kinderboek, maar natuurlijk ook een fotoboek of een thriller. Alle genres zijn welkom. Om het recensiecollectief te versterken, is de redactie op zoek naar liefhebbers die het leuk vinden om een boek dat ze juist hebben gelezen (en dat niet al te oud is) te recenseren. Misschien iets voor jou?

• Hemelvaartsdag gesloten Bekijk details

29 april 2024

Alle bibliotheeklocaties zijn gesloten op donderdag 9 mei, omdat het Hemelvaartsdag is. Online kun je wel terecht!

• Bibliotheek richt zo veel mogelijk studieplekken in voor de maand mei Bekijk details

19 april 2024

Veel studenten en scholieren maken gebruik van de studieplekken in de bibliotheek in Korenbeurs. Meestal is er voor iedereen plek, maar nu de eindexamens voor de deur staan, kan het wel eens dringen worden. Daarom opent de Bibliotheek Schiedam de Korenzaal en de Beurszaal op de eerste etage vanaf begin mei voor extra studieplekken, zodat er voor zoveel mogelijk studenten en scholieren plaats is.

• Het DigiTaalhuis viert 5-jarig jubileum Bekijk details

15 april 2024

Onlangs vierde het DigiTaalhuis van de Bibliotheek Schiedam haar 5-jarig jubileum. Reden voor een feestje met betrokkenen, zoals de vele vrijwilligers en ambtenaren. Wethouder Frans Hamerslag sprak zijn waardering uit namens de gemeente Schiedam en collega Anneke Hekman interviewde Loes Luca over haar ervaringen tijdens het tv-programma Duidelijke Taal. Loes Luca bekende mensen op hun taalgebruik te corrigeren in de supermarkt...”Het is niet DIE karretje, maar DAT karretje…” 😀

• Lena wint provinciale finale Nationale Voorleeswedstrijd Bekijk details